Pengalaman Jalan-Jalan ke Japan - Nikko [Part 2]

Posted by Mohd Rashidi at Monday, March 31, 2014
hari 2

mari meneruskan perjalanan di jepong (sbb ni entry kedua, dah terang2 kat atas tu part 2 kan..hehe nak baca part 1 klik sini ya)...Aku dan kengkawan bgn pepagi buta (kalau ari minggu jgn arapla nk bgn pg cenggini) dgn tangkasnye bersiap-siap dan gerak ke nikko...kami bermain-main dgn train lagi dr st unga - kashiwa - ueno (shinkansen)  ke utsonomiya - dan akhirnya smpailah nikko station..hidop kat jepun kott...what do u expect kann..harusla adventurous menaiki train sehari-hari bagaikan permainan..knp aku ckp permainan? sbb sudah menjadi kewajipan untuk rasa fun naik train ni di Jepun..sbb transport lain boleh dikatakan amat kurang penggunaannya disini..pls create rasa fun itu ye kengkawan kalau kat sni..bukankah permainan itu fun.. haa kena dah kan?
haa kalau boleh sematkan 3 words ni dlm minda...haha motiffff..
oh ya..shikansen itu adalah tren ketapi laju...zasss kejap je da smpai...like pejam dan buka mata tengok-tengok laa dah smpai ke? baru nk berjimba dalam train...ok pejam celik tu aku tipu...tp seyes laju...kan best kalau dr KL ke kedah nak blk kg ade train selaju itu..bahagianyaa idopp..boleh blk kg selalu..makan mak masak...hehe..xsenonoh dah kawen pun nk mak masak..tapi aku xsalah..sape suh mak mentua I terror naa masak..menantu ni makan je terror..dalam train siap ade orang jual-jual kot-kot ade yang lapar..oleh kerana aku pes timer ambil gambo la like who cares..

ondewayy ke nikko..kami minum-minum dalam train sbb ade aunty jepong jualan dalam itu train..
seronok giler rase naik train kat Jepong ni..walaupon statement ni nmpk bodo..tapi ni hakikat yang pahit untuk ditelan..walaupun aku g keje kt KL ni pon naik train gak..tp suasana kat sana ofkosla lain..naik train dgn orang jepun..hihihi..kalau sape yg pernah g danau toba medan mesti dapat bayangkan nikko ni mcm mane...dia lebih kurang adik-beradik lain mak ayah je...kalau kat Jepon ade tasik chuzenji (hasil dr gerakan gunung berapi) dan air terjun kegon di Medan ada air terjun sipiso-piso dan lake toba..subhanallah mmg cantik ciptaan Allah...dua-dua ada tarikan yang tersendiri...
sampai-sampai nikko...amek gambo kat sni...aku la drebar train tu taw...takut x nak naik train kalau aku bawak? hehe 
inilah air terjun kegon (kegon waterfall) dan tasik chuzenji (chuzenji lake)...kalau kat medan jauh2 kan..kat jepon siap boleh amek skali shot je..amazing kata kaw...
jalan punya jalan perut pun dah kriuk kriak singgahlah makan yobu soba kat kedai-kedai comel tepi jalan sblm balik...aku mmg suka green tea...sdap n xpayah pakai gula...sng nk buat...harga gula pun dah naik...kesihatan pun makin meningkat...apa lagi nak? 

boleh kate sume kedai serve green tea..siap boleh taste-taste dulu sblm beli..jemput minumm~~sdap liaoo~`
sesungguhnya otak aku mengalamai kebebalan yang maha dasyat sepanjang masa kat sana..rasa mcm x function..aku bukan saja x reti cakap malah xreti membaca..betapa bebalnye den kate kaw..untuk mengelakkan aku termakan atau terminum perkara-perkara yang dilarang oleh Islam..maka den rajin-rajinkan diri bertanya tour guide x berbayar kami iaitu adilah..dia lah yg verify ingredient itu ini gedebak gedebuk...bg menyelamatkan akidah kami...hehe sbb dia mmg boleh ckp jepun..sgt into jepunness..thanks dilahh for being an owesommness tour guide...
cantikkan itu tasik dikelilingi bukit bukau...tapi sejukkk..itu tgn n kaki mcm x rase pape dah woo...
rasa sgt bersyukur diberikan peluang menjejakkan kaki ke bumi matahari terbit ini...Alhamdulillah...terima kasih Allah...Tido lg dan esok ke yokohama pula....bandar lagi...aku pun xtau ape ade kat sane....checkidot esok ye....ni live blogging ni...hehe

1 new comments:

Jari Manis said... Reply To This
Nikko? Nampaknya Jm belum habis explore jepun lg haruslah ada misi repeat nih

Say a Buzz!

Tinggalkan jejak anda untuk saya menjejaki anda semula ;D
Anda mestilah menjadi member kepada blog ini untuk meninggalkan sebarang comment ya! mudah sahaja ;)

Copy link di bawah & tukar your-blog-name dengan link blog anda.

<a href="http://www.your-blog-name.com/feeds/posts/default">blog name</a>

Note: Only a member of this blog may post a comment.

 

cinet Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea