Cara Paling Cepat Periksa Market Value Hartanah

Posted by shidasanmil at Monday, November 30, 2015
Oleh kerana mood aku terr--baik harini meh-meh kak long kak ngah kak chik sume-sume la bak sini aku share sikit antara website-website yang aku selalu guna untuk menilai "value" sesuatu rumah. Bak kate orang nak beli rumah babe! bukan nak beli sayur kat pasar. Kena buat study la sikit. Sekurang-kurangnye study yang aku nak share ni wajib dan mesti buat. Kena tau wokay ka tara wokey ka yini ruma? Ini ruma ada worang mau bili ka nanti? Berapa harga yang wokay untuk yini ruma? Memacam la lagi malas aku nak menaipnye.

So website-website ni akan membantu korang menghilangkan gundah gulana difikiran dan resah dihati. Bagi aku ni teknik pantas menilai hartanah. Petik petik kat keyboard dah tau voley beli ka ta voley yeetuu maciam. Tapikan teknik ni hanya sesuai untuk hartanah subsale sahaje ok. Kalau untuk rumah baru maybe boleh untuk check harga rumah kawasan sekitar. Penting juga tu.

Susulan dari entry aku Pengalaman beli rumah lelong aku ade cerita dengan panjang lebar pasal market value. Aku stresskan MV ini teramat penting. Layan dia macam nyawaa okay ;P

So sila chekidout 3 website ini sebelum beli hartanah ok!

1- http://www.theedgeproperty.com.my/

Website ni sesuai sangat kalau nak buat detail study sikit sebab dia ada memacam feature. Boleh tengok trend harga rumah kat kawasan tu, boleh tengok reference price property yang korang nak beli dan lain-lain. Kalau nak tengok MV yang lagi direct boleh guna website yang kedua kat bawah ni ok.


See I told ya siap boleh tengok trend ;P

2- http://www.brickz.my/

 Dalam brickz ni dia akan listing real transaction jual beli rumah kat tempat yang korang cari. So korang boleh tau paling latest berapa harga yang bank boleh tawarkan kat kita. Just type nama tempat atau nama taman haaa ambik keluar semua info-info berapa per square feet semua hadoo. Actually website ni yang paaaaaling aku soka. Sebab senang hehehe. Contoh ade aku tunjuk kat bawah.


Ni contoh aku cari untuk taman pandan jaya. Highest adalah 514psf which is 100% sebijik sama dengan apa yang aku tanya kat bank.

3- http://www.mudah.my/

 Last sekali dont ever-ever lupa checkidout mudah.my. Boleh tau range harga hartanah tersebut. Berapa sewa rumah tu so boleh kira berapa rental return sebulan. Mudah yaaa hamat. 


Aku memang chentaaa mudah.my. Thank you mudah!!

1 new comments:

::EIDA:: said... Reply To This
gud info! hhehhehe eceh mcm aku bnyk benor tanahnya hahahhahaha

Say a Buzz!

Tinggalkan jejak anda untuk saya menjejaki anda semula ;D
Anda mestilah menjadi member kepada blog ini untuk meninggalkan sebarang comment ya! mudah sahaja ;)

Copy link di bawah & tukar your-blog-name dengan link blog anda.

<a href="http://www.your-blog-name.com/feeds/posts/default">blog name</a>

Note: Only a member of this blog may post a comment.

 

cinet Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea