Makanan Terbaik Untuk Alergic Seafood dan Gluten

Posted by shidasanmil at Friday, February 06, 2015
Allergic Seafood dan Allergic Gluten

Lepas satu....satuuu...yelah takkan lepas satu dua kekeke T_T
Aku tahu aku allergic seafood masa aku darjah 4 dan sekarang aku baruuuuu jer tahu yang aku rupanya allergic gluten. Seringkas yang boleh aku bagitahu apa si gluten ni dia adalah sejenis mahkluk Tuhan yang terdapat dalam gandum dan beras teeheehee. Dari nama pun dah tahu ia adalah "glue" yess gam yang beri kesan elastic kat doh roti etc.

Kesimpulan? Dah tentu aku xleh makan gandum dan beras. full house! eh full stop!

Dah aku nak hidup macam mana dah tentu tentuuuulahhh itu makanan ruji kat Malaysia dan makanan aku sejak azali lg. Tapi kehidupan harus diteruskan. Anggap ini ujian rahmat! ujian sabar! dan ujian kasih sayang! cakap yela senang cam petik petik daun ubi kayu kannn.

Susah mana pun kena laa didik diri yang serba kurang ini. Baru boleh jadi manusia super saiya! eh!
 
Mestiiii ada hikmak disebalik ujian.


Symptom hampir sama

Now aku betul2 konfius yang aku ni alergic seafood atau gluten? sebab symptom diorang ni hampir sama. almost sama lahh.

1. Mata mudah berair
2. Tekak rasa macam orang tgh berus
3. Gatal gatal (kulit hokayy..bukan maksud gatal yang lain ;P)
4. Sem-be-lit sebab perut ni susah utk cerna gluten. Gluten ni nak mudah korang bayang mcm chewing gum kat dalam perut. gituww.
5. Nutrien susah nak menyerap
6. Immunity kelauttt


Makanan pengganti yang baik

Sebagai rakyat marhaen yg prihatin mengenai kesihatan di sini aku senaraikan makanan yang boleh diambil sebagai pengganti. Well bukan pengganti sgt laa. Ibarat patah tumbuh hilang berganti....gitu kekdahnye ye

1. 50%-70% diet harian pastikan ia adalah buah buah segar
2. Tepung beras/jagung
3. Ubi keladi/keledek/kentang
4. sayur mayur
5. Protein berdaging yang bagus adalah ikan
6. Beras perang (mahal 5-9 kali ganda)
7. Mee/meehoon yg gluten-free (mahal 5-9 kali ganda)

Nampak tak nampak takkk...no 1-4 tuuuu aku dah kene jadi mcm veggiterien then kne makan ikan. Ayam n daging kne kurangkan. Lepas tuu no 6-7 is sangattt mahal jauhh beza dari yang biasa T__T

Bolehkah aku follow? Wo pu ce tao looo......-___-

4 new comments:

Jari Manis said... Reply To This
Hai Cinet...lama menghilang...tak ada ubat ke untuk alergic ni untuk overcome..kalau perlu mkn yg di suggest tu boleh kurus...kalau JM mmg x boleh hidup kalau sehari x jamah nasi..itu sehari huhhu
shidasanmil said... Reply To This
Haii JM...nak aktif balik ni...rindu nak BW kt blog JM..abes sume kita jelajahhh..hehe..Susah kannn perut asia gituuu..mana boleh lupakan nasi...;)@Jari Manis
arysha_fayyadh said... Reply To This
Assalam shida,
salam perkenalan dari akak yer :)
tabah sungguh uols ni
moga segalanya diperdahkan Allah AMIN
pa pun kalo sudi jemput singgah & join blog akak pulak yer :)
shidasanmil said... Reply To This
Wsalam..salam kenal...saye dah bertandang juga..hehhehe@ArY ShA=AmZaRFaYyAdH

Say a Buzz!

Tinggalkan jejak anda untuk saya menjejaki anda semula ;D
Anda mestilah menjadi member kepada blog ini untuk meninggalkan sebarang comment ya! mudah sahaja ;)

Copy link di bawah & tukar your-blog-name dengan link blog anda.

<a href="http://www.your-blog-name.com/feeds/posts/default">blog name</a>

Note: Only a member of this blog may post a comment.

 

cinet Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea