Buku Personal dan Target yang Jelas

Posted by shidasanmil at Friday, February 03, 2012
Assalamualaikum..

Semasa berjumpa sahabat2 minggu yg lalu ade something yg aku dapat utk di share di sini, juga utk diri sendiri utk di praktiskan. Iaitu practice menggunakan buku personal utk catitkan ape yg nk dibuat setiap hari dan perkara2 kebaikan yang telah kita lakukan setiap hari. Ini penting supaya kita boleh menilai tahap pencapaian kita as an individu. Buku nie xboleh lah kite share dgn org lain, kene terus terang bagitau yang kita gunakan buku ni utk diri sendiri. Even my fren yg dh lame practice husband diorang x tengok buku tu, ini kalau husband tu memahami yg kita as an individu ade juga privacy sendiri. so kene berlapang dada la bab2 kecil macam nie kan. So contohnye sedikit sebanyak aku rasa mcm dibawah kot.



Next story...Tibe2 aku nak set target utk dicapai bg tahun 2012 nie..haha aku main hentam jer bile2 nk set target..tak semestinya nak tunggu tahu baru juga baru nak set target kan. so mase tgh makan lunch dgn rozi n kawi aku perah otak aku utk fikirkan target ape yg aku nak capai..sebenarnya aku ter"inspired" dgn rozi yg mempunyai plan utk jangka masa 5 tahun tuu..dan sekarang die dah buat beberape asset..agak respect kt member aku sorang nie..btol gak die cakap..daripada duit tu dihabiskan xtau ke mana2 baik lah set kan utk dihabiskan utk asset yg dapat menambahkan rezeki..rezeki bukan dtg bergolek..kena usaha kann...aku tanye kawi ape target de..de kate nak belajar bahasa mandarin..aku cakap okay..tapi tu bukan target..kalau kita kata target nie..die mesti jelas supaya kita akan cenderung berusaha utk mencapai target tu...so kawi kate de nak sampai de boleh faham tgk citer china tanpa tgk subtitle...ok tu dah menunjukkan target beliau yg jelas...syabas kawi..aku doakan de akan berjaya...

Sooo..ape target aku nie? x jumpe2 lg..otw balik pun x jumpe gak lg..

tp selepas sehari memerah otak akhirnye aku dapat come out dgn beberapa target yang aku rase reasonable utk aku capai utk tahun 2012 nie..insyaAllah...So here they are:

1. Personal: 7 photoshop skills to master
2. A small step to business: 1 online blog for business
3. Iman: Hafaz 37 surah juzuk 30
4. Another 1 House (for rent)
5. 100% compliance to be a patient slave to Allah the only God.
6. 1 sunnah utk diamalkan all the time. Rasulullah bersabda "Saya menjamin satu rumah di pinggir syurga bagi orang yang meninggalkan perdebatan sekalipun dia benar, satu rumah di tengah syurga bagi orang yang meninggalkan penipuan sekalipun bergurau dan satu rumah di tempat tertinggi dalam syurga bagi orang yang baik akhlaknya"
7. Kahwin - another sunnah Rasulullah SAW. :)

Okay tu aje~
Doaku supaya Engkau permudahkan semua urusanku Ya Rabb...aminn~

1 new comments:

Mohd Rashidi said... Reply To This
amin~~ sy doakan utk sume.. especially yg no 7.. :)

Say a Buzz!

Tinggalkan jejak anda untuk saya menjejaki anda semula ;D
Anda mestilah menjadi member kepada blog ini untuk meninggalkan sebarang comment ya! mudah sahaja ;)

Copy link di bawah & tukar your-blog-name dengan link blog anda.

<a href="http://www.your-blog-name.com/feeds/posts/default">blog name</a>

Note: Only a member of this blog may post a comment.

 

cinet Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea