Ku ingatkan senggugut adalah biasa..Tapi....

Posted by shidasanmil at Tuesday, March 04, 2014 0 new comments
Selame ni kuingatkan senggugut ni adalah normal untuk wanita.
tapi rupanya normal utk wanita2 lain.
bukan saya. kire saya orang2 yg terpilih lah ye...*ok perasan jap*

gitu la kisah kali ni...kisah wanita...mulanya saya x perasan lgsg tentang pengertian fenomena sebenar senggugut ni...sehinggalah pada usia perkahwinan saya mencecah 8 bulan 10 hari...he he

yang saya maksudkan dgn fenomena senggugut ni adalah berkaitan penyakit endometriosis...ok sumpah dikala umur saya lg 1 tahun nak 3 series ni baru saya tahu kewujudan penyakit endometriosis ni...

ya selepas 8 bulan 10 hari perkahwinan kami...kami masih belum dikurniakan rezeki berupa anak...saya positif mungkin belum rezeki saya dikurniakan anak...mungkin rezeki saya Allah beri dalam bentuk lain..

satu hari Paksu Tanya..mcm biasalah soalannya kannn...sape2 yg dah kawin mesti org tanye punyelahhh. kannn..."hianggg ni dah ada isi kaa?" gitu la gaye paksu yg xde corner2 lah...strettt to the point....sudah la tanya dihadapan saudara2..malu iols haha..dalam malu2 saya jawab tersipu2 hihih "belum ada rezeki lg".

"hiangg ada senggugut dak? kalau ada sakit senggugut tu kene rawat sakit senggugut tu dulu". saya terus terkedu...time ni masih x dapat digest lg apa maksud paksu tu...just simpan dalam hati sanubari yg paling dalam (pheeew)...

next period lepas dr "babak paksu" tu...sakit setiap bulan saya pun dtg tanpa diundang...as usual...xpernah missed...sgt setia....*terharu* *ok sgt tiba2*

start dari situ la saya dok search2 pacik gugle..dalam hati kecil berkata mungkin ade betul ckp paksu........*dalam keadaan saket peyot yg teramat dan xdtg keje*

dan

cube teka? ape saya jumpa...

saya

berjumpa

 dgn

 "endometriosis".

hahhh...ape jadahnya endometriosis nie?...ok tiba2 rasa dunia gelap...air salju keluar mengalir deras dr 2 kelopak mata yg sepet ini...

dgn jantung yg berdegup laju...dan xsabar untuk tahu adakah saya mengidap penyakit ini...saya gagahkan diri ke klinik seorang diri walaupun sakit rase mcm nak melepek je kt depan tv sampai ke malam...

well mmg kene gak pegi klinik utk amek mc kan...sbb da tuang keje...ho ho

doctor scan perut saya...Nampak mmg ovary saya bengkak....hah apa maknanya tu...doctor tak berani confirmkan penyakit saya tapi berikan referral letter utk rujuk kpd specialist...

tapi...

50% ia adalah endometriosis...

seperti yg doc explain lapisan endometrium tu sepatutnya berada di dalam rahim....tapi dalam keadaan pelik dia wujud di bahagian2 luar dari rahim..mcm kat ovari or tiub fallopio or kawasan sekitar...
doctor bgtau better buat laparoscopy...

aiseh...apa plak tu doc? wording sme amat baru buat aku insan yg innocent...muehehehe

maka...

appointment dgn doc pcmc dan ampang puteri pun dibuat....book dua2 sbg bekap...yela doc gynea female ssh noo nak dpt..pcmc end of march baru available....*aiyooo*

kbai nak sambung search...*baru skrg rajin nak cari ilmu kannnnn*

Ya Allah andai penyakit ini sbg ujian, kifarah dan tanda sayangMu pada kami..Jadikanlah kami kuat dan tabah menjalani hari2 sebelum kami pulang berjumpa dgnMu ya Allah...

Ya Allah...andai bukan rezeki kami....jadikan kami hambaMu yang redha dan ikhlas..selepas Engkau izinkan kami berusaha kearahnya...

Macam mana kalau perempuan botak?

Posted by shidasanmil at Sunday, October 06, 2013 1 new comments
Kalau mmg nk botak sbb pesen xpe...tp kalau botak sbb mmg dah xdak rambut nk tumbuh lg...haaa yg ni haru......Norma seorang wanita mesti nk rambut yg shantek menawan kan...boleh sikat pakai jari....boleh libas2 rambut tanpa rasa was2 dan memiliki rambut yg lebat....tp xsemua org dianugerahkan mahkota itu yg sempurna....btul x? termasuk la saye salah sorg tu...dah try mcm2 nk bg ok...tp hampehhhh...makin gugur kebumi rambut2ku....sobsss tp xpe...kite belajar dr kesilapan...oleh itu jom lah kite same2 ambil tahu kenape rambut boleh gugur dgn luarbiasa....tp masalah ni bukan kepada wanita saje...lelaki pun 2 kali 5...rambut gugur dan botak...kikiki

ade byk factor sbnrnye tp kat cni cheq bg 7 faktor2 yg boleh menggugurkan rambut sampai botak....hehehe

1- yg pertama2 skali dah bgtau bahan kimia yg melampau boleh merosakkan rambut...so jgn guna bahan kimia yg kuat2 tu utk sental rambut anda...abbess gugur semua rambut nnt...hehehe
2- kepada wanita yg mengandung pasti byk rambut yg gugur sbb perubahan hormone atau hormone x berapa nk stabil....kestabilan hormon ni pulak byk lg factor lain yg saye xnk cuciter dlm nie..nnt x cukup page... :)
3- aliran darah yg lancer membantu akar rambut utk tetap berada ditempatnya....
4- kalau anda mempunya ahli keluarga yg botak...kemungkinan besar anda ada chance utk botak sama....(yg ni alhamdulilah keluarga saye semue ok)
5- slalu tarik rambut atau sikat rambut pun boleh gugurr itu rambut...so sikat ala kadar saja...pakai sikat yg jarang2 tu...
6- no 6 nie adalah masalah yg besar utk aku....banyak hanginnn...hehe
7- pemakanan yg byk perisa dan ajiomoto sgttt x baguss...




Disebabkan bahan kimia ni x bagus...so ape kate kita cuba rawatan semulajadi kan...jom kawan2 kita cuba...ramai2 baru meriah..hehehe..So I am specially bringing this to youuu untuk dicuba...kalau rajin nnt sy bgtau feedback mana yg ok yek....

 Petua Semulajadi Utk Merawat Rambut Gugur

1- Pertama sekali selalulah menyapukan perahan air limau nipis untuk menghilangkan kelemumur selama 2 minggu. Kelemumur juga boleh menyebabkan keguguran rambut. Kemudiannya anda memerlukan santan untuk menyuburkan rambut.
2- Santan perlu dilumurkan keseluruhan rambut hingga kekulit kepala bagi mendapatkan hasil yang baik. Tidak perlu terburu-buru untuk membasuhnya perapkan dengan tuala untuk setengah jam. Biarkan ia berminyak dan meresap. Kemudian basuh dengan air suam. Buatlah barang sebulan.
3- Bagi anda yang rajin selepas rawatan menyuburkan rambut gunalah daun lidah buaya untuk mendapatkan rambut yang lebih cantik lagi menawan. Caranya ambil lendir daun lidah buaya tu dan sapukan kepada rambut hingga kekulit kepala. InsyaAllah dalam masa 2 bulan rambut anda tidak akan gugur malah semakin cantik dan sihat.
4- Dengan menggunakan kulit tembikai (bahagian dalam), gosokkannya pada kulit kepala anda.Kemudian biarkan ia meresap ke kulit kepala anda. Tunggu dalam 15 ke 30 minit dan cucilah sampai bersih. Kalau anda nak biarkannya semalaman pun boleh. Buat sebelum masuk tidur dan keesokannya baru cuci. Gunakan shower cap atau balut dengan kain supaya tak meleleh kat bantal. Amalkan petua ni hanya sekali dalam seminggu.
5- Rendamkan kacang hijau semalaman. Tapis dan gunakan airnya bagi disapu atas kulit kepala sambil dipicit perlahan2. Amalkan selalu hingga rambut baru kelihatan tumbuh. Di samping itu, elakkan mengikat rambut dgn getah.
Kesimpulannya, jagalah kesihatan rambut anda dengan cermat. terutama kepada yang perempuan, jagalah ianya sebaiknya.

k nak g solat zuhur...
kthanxbye...
salam

I love my job! fakta atau auta?

Posted by shidasanmil at Saturday, September 21, 2013 2 new comments

Huaaaaa…lamenye x hapdate belog ini. kesian dibiarkan gantung xbertali. kekeke

Sebabnye aku tersangatttlah sibuk since dr awal tahun 2013 ni. Banyak gilaaa yg aku hadapi tahun ni. Kira tahun ni mmg xduduk diam la. Adee jee yg aku buat kan. Kalah PM yuols. Tahun ni aku transfer dr Miri ke KL. Tahun ni aku sibuk ngn persiapan kawen. Tahun ni aku kawen. Lepas pindah KL xsampai 2 bulan then aku masuk project team pulak utk bikin platform baru located at Sarawak water. Dah masuk project tau2 la kan. Kejar schedule xhengat. Eh mmg rase 2 tangan ni x cukup la. He he he gelabah x? =P

Ok stop tang situ. Kang org katepe pulak. Mcm la aku sorang je yg sibuk kan. *ngee

Sememangnya keje makan gaji mmg sgt xbest. kamonla sume org tau kot kan. sbb ape? sbb xbebas. mase kite, berape income kite, limit keje pun org lain yg tentukan..so xbes. kite xleh nk buat ape yg kite nk buat. yg kte rase bagus. cewah. bagus ke? he he he

tapi

semenjak 2 3 menjak ni kan....

aku suka keje aku. i love it! he he he sbb kne kejar schedule ke? Xdelah. Sbb kje more to technical. Even technical knowledge aku seyesssly! Dah berkarat! Tapi aku gigihkan diri utk belajar balek. Walaupun kadang2 nak nanges T_T.

Sbb 5 tahun ni aku keje non-technical. Ade je yang aku x puas ati ngan keje aku. Xgemar itulah. Xgemar inilah. Bla bla bla. The list will go on and on without ending. Skrg pun ade. Ehem.xkan la xdekan. Tapi beza dgn keje sebelum ni. Hopefully sume orang akan dapat jumpa dgn keje yang korang suka jugak. =)

Keje baru. tanggungjawab bertambah utk jadi engineer with full integrity. Ya Rabb permudahkan lah. Doakan project kami dapat dijalankan dgn lancar dan gas dapat disedut keluar dgn jayanya pada jun 2017. aminnn.

Till then do take care of everyone around you. coz they are precious gift from God. =)

Nota kaki: reading book namely “mudahnya menjemput rezeki”. It is a recommended one.

Things you should not missed when you travel abroad

Posted by shidasanmil at Wednesday, November 21, 2012 2 new comments
Assalamualaikum and hello blogspot.com

last weekend i was travel to Bangkok..earlier it was a last minute plan for not to go..because i bought the tix last year and it's kinda cheap..so i will not feeling wasteful if i didnt go..end up it also a last minute plan to go..so everything was happened not in proper planning..

the story begin on 17th Nov 2012 saturday morning when we plan to go to LCCT by car..my car was broke down 2 times in row during the journey..what i can say..its all test from Allah the almighty..He knows best..indeed every hardship there are reliefs...alhamdulillah Allah had sent to us those kind hearted people to help us..thank you..thank you..may Allah reward you for your kindness..

and finally we are safely arrived in Bangkok..because of my clumsiness i left the most important thing when traveling abroad..which is universal plug..luckily iPhone can be charge using USB cable..i used computer in my hotel to charge my phone battery..

So here i am listing the things you should be prepared when you are traveling to Bangkok:
1- Enough money in local
2- empty bottle - mostly toilet in Bangkok is pipeless
3- to write down address or name of the place you wanted to go in thai language - most of taxi driver dont speak english..but some do..so just be prepared to make your life easy..get hotel/local people to help you with this..
4- and remember to always get the hotel card..because Bangkok is super duper busy and vast city..with 60 million people live in it..you can be easily lost on your way back to your hotel.. (i have experienced this..hahaha)
4- Universal Plug
5- charger camera (if not your camera is useless ;X)

my last word..i love HCM city than bangkok city..peace..but both have the unique attractions..

thats it..
have a nice day blogspot.com

wassalam..
from malaysia


If you fail to plan..u plan to fail..

Posted by shidasanmil at Saturday, September 22, 2012 0 new comments
as salamm..
jam menunjukkan 3.11pm
tanggal 22 sept 2012
dalam bilik kat pujut 7B miri

plan pergi ho chi minh ak buat setahun awal..byk benda ak stadi before terjah dek kerana pergi singapore itu hari ak x plan lgsg dan membuatkan aku tergaru2 kepala masa kat sana walaopun x gatal..hehe

nak pergi bangkok bln 11 nie..better ak stadi skrg..tgl 2 bln je lg..haha kalau nk exam mcm nie kan bagos..kang nanya ak xtau pape kt sane..kt singapore bleh lg sbb melayu ramai sane..sesat2 leh la tanya..


antara link2 yg possible utk ak guna
halal foods --> http://www.destinythailand.com
accomodation --> http://www.hostelworld.com
itinerary --> http://www.sinisini.com/tour/thailand/muslim/halal_bangkok2.htm
itinerary --> http://tdktravelkul.wordpress.com/2009/01/19/bangkok-muslim-tour/
itinerary --> http://www.wvsb.my/en/6d5n-bangkok-pattaya-muslim-tour/

utk ke langkawi next month..percaya atau tidak ak terbeli tix time raye haji! haha bukak ke tah kedai time ni..link2nya adalah
kereta --> http://iklan.myweb4u.net/index.php/ads-classifieds/32-cars/66-kereta-sewa-langkawi-toyota-vi atau http://anoxtravel.blogspot.com/ vios sewa rm80 sajer yer..heheh
accomodation adalah spt diatas..ataupun mcm biasa booking.com
http://www.akasiahotel.com/ hotel ni best gak..
http://portal.bph.gov.my/v2/index.php?option=com_content&view=article&id=202%3Arumah-peranginan-persekutuan-pulau-langkawi&catid=53%3Arumah-peranginan&lang=ms

tempat2 menarik

Bermain Dengan Ikan Di Pulau Payar

Pulau Dayang Bunting

Pantai Teluk Burau

Kereta Kabel Ke Puncak Mat Chincang

Jambatan Gantung Di Puncak Mat Chincang

Eagle Feeding Di Kilim GeoPark (mangrove) 
pakej menarik  
http://www.langkawiapartments.com/ RM250
http://www.langkawimangrovetours.com/ RM180/2hrs
 http://www.langkawigeopark.com.my/v2/index.php/geoheritage-a-geoforest-park/the-kilim-karst-geoforest-park/7-geopark-info (official site)
 

Pantai Tanjung Rhu

Pantai Teluk Datai

Underwater World

sekian.. 
 

cinet Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea