Checklist Sebelum Beli Rumah Lelong | WAJIB Buat ;D

Posted by shidasanmil at Monday, July 05, 2021 0 new comments
Selagi mampu aku nakkkk sangat-sangat share pengalaman aku berkecimpung dalam arena rumah lelong. Boleh juga transfer ilmu kepada yang baru nak menceburi bidang ini. Walaupun aku learn from the hardest way.

Plus actually aku cepat lupa. Dont worry aku tak salahkan semut dalam hal ini ;P
(paham ke? tak paham tak mengape)

Aku sendiri nak guna balik notes ini untuk rujukan sendiri.

So this time around, aku nak share Checklist yang WAJIB di buat sebelum membeli rumah lelong. Bukan apa selagi boleh kita nak minimize duit keluar. Kalau tak buat ni alamatnya boleh silap besar. Boleh bengkak hati ini.

Check market value

Check kos kasar untuk simple renovation yang wajib

Check bill dan cukai-cukai yang tertunggak

Check jika ada caveat. 


Facebook Ads Class

Posted by shidasanmil at Saturday, September 05, 2020 0 new comments

 3 sebab buat FB Ads (kena pilih salah satu sahaja):

  1. awareness
  2. consideration
  3. conversion


Setiap iklan ada objective yang berbeza:

Awareness:

  1. brand awareness (nak orang like je, xnak jual)
  2. reach (targeted customer/prospect - nak tunjukkan kpd seramai yang boleh)

Consideration (Cara promote website/page/etc):

  1. traffic - buat iklan bila click terus ke website bukan ke page
  2. engagement 
  3. lead generation - nak dptkan database (nama, email, no fon) 
  4. message - kita nak org mesej kita terus (tak perlu like2)
  5. video views- kita nak orang tgk video kita (14 kali ganda lebih byk leads) - guna ni bila nak promote video

Conversion

  1. Conversion - Hanya yang ada system e-commerce (payment gateway sahaja)
  2. Catalogue sales - buat catalogue online (kalau nak promote guna catalogue)
  3. store traffic - kita nak promote kita punya premis kepada penduduk setempat

Contoh engagement:

  1. Daily budget (kalau nak control hari-hari, iklan keluar 24 jam)
  2. Lifetime budget (kalau tak nak control hari-hari - contoh sebulan RM500 - boleh pilih nak keluar pukul brp hari apa)
untuk yg 1st time berapa budget nak letak untuk buat fb ads?
disarankan letak rm10 sehari (boleh dpt 3000 orang nampak iklan kita - murah compare to print flyers)
untuk audience yg lebih berkualiti - rm30 (boleh dpt 10k orang nampak iklan kita)

Berapa lama nak buat ads:
FB ads by right kena buat hari2
Tp untk newbie buat utk seminggu

Location setting?
- people travelling in this location (sangat sesuai untuk homestay)
- kalau tudung (people living/recently pun boleh)

kalau pilih set to malaysia (sangat mahal min rm50)
type kuala terengganu (fokus kpd satu2 kawasan)

ambil location maximum 7 sahaja jangan pilih banyak2 sangat

Detailed targeting expansion

Detailed Targeting Expansion ialah apa interest seseorang (dari profile dan page yg dia like) - minimum 3, maximum 7 (click browse untuk dapatkan specific orang mana yang kita target - orang kaya boleh beli rumah 1juta/orang suka travel/orang suka makan)
fashion
kesihatan
shawl
kebaya
education
exclude orang2 yg kita taknak (nepal, indonesia etc tp nnt org2 malaysia yg ada like page indonesia jokowi/bali pun tak dapat iklan kita)

Narrow audience
kne like naelofar
suri rumah
macam mana nak buat utk orang2 government sahaja (employers)

language (facebook diorang guna language apa)
macam mana nak orang melayu shj dapat - contoh kita jual telekung

Placement
mana device yg kita nak (desktop/mobile)
mana kita nak post (facebook? instagram?)

only when connected to wifi bila orang nak save data (bila kita nak orang tgk video kita - kebanyakan orang akan play video bila ada wifi)

Exclude Skippable Ads
tgh2 tgk video ada iklan (kita nak tak iklan kita keluar mcm tu?)

tudung competitor (katalah semua tgh buat ads, sapa py ads yg akan pergi kpd audience yg lebih berkualiti)?
budget setting semua sama.
facebook is fair to everyone (kita boleh dapat audience yg berkualiti dr competitor jika kita buat cost control - tgk sapa yang bid tinggi)

bid cap - betul2 nak lawan competitor (budget kne besar kalau tak letak bid facebook yg akan tentukan quality audience)

kne tau waktu bila kita nak pakai bid strategies? musim perayaan, musim gaji. contoh bid RM5, sorang like dah habis)

split test 

kita nak buat test bila kita buat 2 iklan atau lebih kita nak tgk iklan mcm mana yang bagus performance dia. bila dah dpt yg bagus run iklan yang sama sahaja pada harga yang lebih mahal.

dalam campaign boleh buat banyak ad set
contoh: campaign nak launch hijab yang baru

kita buat 3 ad set kne buat serentak

  1. lokasi berbeza (budget sama RM120)
  2. lokasi sama (umur beza) budget sama RM120
  3. lokasi sama umur sama (detailed targeting beza - fashion/dress)



decoupage

Posted by shidasanmil at Friday, August 07, 2020 0 new comments
4 bahan asas
Primer gesso
180- 240 kertas pasir - surface preparation
Sponge lembab
Lapis gesso
Kering (hair dryer)
Lapis gesso
2 kali lapis background color

Kaca sapu alkohol
Tin sapu dgn cuka utk tahan lama

Vanish 
340 kertas pasir (utk dptkan surface yg licin cantik)

Ape jadi dengan bucket list 30 things to complete before 35?

Posted by shidasanmil at Thursday, August 06, 2020 0 new comments
March 2016 lebih kurang 5 thn lps aku ade buat bucket list utk aku capai sebelum turn 35. Hari ni lebih kurang beberapa bulan je lg aku akan sampai umur tu. So mcm mn capai ke idok? Jommm check..

1- Learn to dress well — not selebet as usual (yg ni rs mcm ade improvement..haha mcm angkat bakol plak tp series sblm ni lg teruk tshirt dgn jeans semata2..skrg da suka pakai kurung moden ok wuttt πŸ˜πŸ˜†)
2- Travel somewhere TRULY exotic — anywhere that feels like the end of the earth (hmmm aku da pegi ladakh himalayans..kira abess exotic da tu utk aku yg xadventurous lgsg ni..lg2 ms pegi tu ade curfew sbb ade news serangan dr pihak india ke pakistan aku da lupa ha2 mmg tentera sana sini rs dlm medan perang dah)
3- Get your own nest — a place you can express yourself (ni mcm semua sudut rmh ni aku da tglkn kesan kira dah ticked la haha)
4- Travel oversea/somewhere solo (g jepun naik flite sorg2 aritu kira aci dah takk? Tp smpai jepon jumpa jgk member ha2)
5- Get out of debt (masih ada hutang rumahhh sobssss)
6- Get an ideal body weight and maintain it! IMPORTANT haha (huiiii ni paaaling ssh..πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚)
7- Surround yourself with people that will take you a step ahead (ade geng lepak smpai pkl 2-3pg sembang projek n bisnes kira ok kot walaupun x start lg bisnes hihi)
8- Accept that you are an adult and start living one (improving insyaAllah)
9- Learn a new language (arabic!!!)
10- Date a lot HAHA (everyday alhamdulillahπŸ˜‰πŸ˜‰)
11- Start to accumulate a fortune and wealth (comes together with debt huhu)
12- Test drive your dream car (ohhh nuuuu..not yet..do i have one? If i do there must be a lot! Sejenis xreti fix..tp sofar suka mcm van..sng nak tido)
13- Climb a mountain (dahhh panjat bukit dkt pantai besut tu kira ok la yaa walaupun x tinggi..sis pancittt)
14- Cook a huge meal and throw a dinner party for friends (doneee raya last year..this year xleh sbb covidd - heee alasan)
15- Go scuba diving — or at least try snorkeling (doneee in tioman island..superb! Next perhentian pulak)
16- Go whitewater rafting (done in thailand)
17- Apply for your dream job — there’s no better time to try (what do i want to be actually? I dont know either..then how do i apply? Middle life crisis betol)
18- Take a cross-country road trip (i want to go to singapore or thailand but stilll not accomplish yet! But i've done miri-brunei-limbang-brunei-sabah. It's so much fun!
19- Take a class that’s totally out of your element (make up class maybe? Or hair stylish class..ok still got time to to this!)
20- Unplug for a full day…or even a full week! (A day maybe i can try..haha)
21- Perform umrah/Hajj (alhamdulillah in 2019)
22- Easily forgive and forget (still learning and pushing my self)
23- Trip to China (done 2017)
24- Buy a pick up truck (have to remove this as i dont really want to have one as of now..engine bising)
25- Buy Home with backyard attach with my mom's house (in the making doakan semuanya berjalan lancar ye)
26- Sedekah dengan niat untuk orang lain (kne practice ni)
27- Open a bussiness like seriously (not serious enough..insyaAllah one day niat nak mudahkan urusan org.)
28- Practice serious yoga (dont like it anymore)
29- Get a piece of land (done alhamdulillah)
30- Able to change mindset in a split second (tapp..ukenduit...tapp..percaya pada diri sendiri...tapp..everyone has their own life pace..tapp..people make mistakes..we are human..why so serious...sederhana itu baik..tapi buat perkara baik jgn bersederhana..perkara jahat buang terus..bykkkk sgt... mindset mcm mane yg kita kne setup dlm ram minda kita?)

Ok ade yg belum settle..boleh diusahakan lagi...next bucket list before turn 40 maybe? 😁😁

Digital Marketing Fundamental

Posted by shidasanmil at Sunday, April 12, 2020 0 new comments
Belajar benda baru. Sesuai untuk apa jua jenis business aku sharekan disini supaya aku pun boleh refer semula.

1- Buat Trend, Target market dan comparison

Malaysian population ada berapa ramai?
32 Juta

Jakarta sahaja 30 Juta

Berapa juta yang online?
25 Juta

Berapa juta yang active social media?
contoh facebook yang buka minimum sebulan sekali
24 Juta

Berapa juta yang ada internet sendiri, aktif mobile internet?
24 Juta

Dari mana datangnya nombor ini?
Dari website MCMC

Apa yang kita dapat dari nombor ini?

  • peluang
  • prospek


Search engine
  • google
  • yahoo
  • bing
  • MSN
  • DuckDuckGo
  • Baidu - china
  • Yandex - russia
Browser
  • chrome
  • ie
  • mozilla
Google trends
Kita ambil 1 produk sebagai contoh. Katalah tudung.

Sale nak buat bulan ramadhan
Marketing bila nak start? 2 bulan sebelum dah buat gila-gila

mana satu produk lebih favorite?
Gunakan compare

Cari ikut category kalau fashion, fashion sahaja
tak ramai org cari brand
terlalu specific

Tengok orang yg cari dari mana - berdasarkan IP
Supaya kita tau target market kita dari mana? banyak orang di bandar-bandar tu susah nak cari tudung.
kenapa KL takde dalam top 5?
sbb diorg tahu nak beli dekat mana tak perlu search

search: my ip address

apakah kegunaan tempat dan related queries?

  • untuk content
  • cari product yang tgh trend
  • guna sebagai hashtag
  • guna sebagai SEO

search pakej umrah
paling ramai cari dan history google akan suggest

2 cara untuk duduk dalam 1st page
bayar - Search engine marketing
boleh set specific location mana yang kita nak

free - Search engine optimization
traffic yg banyak/ berkualiti/ percuma

dekat mana nak buat website for free (tumpang domain orang)

  • wix
  • weebly
  • wordpress.com/
  • guna shopify


Apa kebaikan dan kelemahan website free

  • Kebaikan - free
  • Kelemahan - limited function, limited space, tumpang domain org, xboleh letak banyak gambar (500MB), ada iklan orang lain


Website professional - berbayar (invest)
Apa yg kita kene ade sebelum buat website?

  • kne ade domain - website address (.com, com.my)
  • Hosting - size website (kecik atau besar)

dua2 ni kne beli
wordpress.org - utk professional

Jual domain dan customer servis yang bagus
bit.ly/netmalaysia
https://billing.netkl.com/

hosting - shared hosting - for beginners

Apa beza blog dgn website
1- blog utk personal, website utk company atau produk
2- blog tak formal, website utk formal (corporate)
3- blog hari2 post, website jarang post (apa yang penting shj kita update)

blog/website boleh link dgn socmed

org beli sebab tuan/puan atau produk?

  • kalau beli sbb tuan/puan - kene ade blog (personal branding)
  • kalau beli sbb produk - kene ade website

Macam mana nak duduk dlm 1st page mcm tripfez.com
kene buat Search engine optimization
1- fokus keywords (pakej umrah) mesti kene ade dalam satu-satu page dalam website
2- Artikel/post mesti ada minimum 300 patah perkataan dalam setiap page (more information dalam satu page booking, history , boleh letak table)
  • 7 pages banyak sangat pun tak perlu
  • page 1: product (fokus keyword 1)
  • page 2: sejarah (fokus keyword 2)
  • page 3: testimoni (fokus keyword 3) 
  • page 4: customer servis (fokus keyword 4) 
3- Fokus keywords kene ade 0.5% - 3% daripada total patah perkataan dalam satu-satu page dalam website (tak boleh kurang tak boleh lebih) - fokus keywords density

contoh:
katalah kita buat 300 words - brp 0.5% darpada 300 = 1.5 - 9 pp
minimum = 2 kali repeat
maximum = 9 kali repeat

pakej umrah ini memang selesa
pakej umrah ini sangat menarik
etc

katalah kita buat 1000 words - brp 0.5% darpada 1000 = 5 - 30 pp
minimum = 5 kali repeat
maximum = 30 kali repeat
etc

4- website tak boleh slow loading - kene bawah 3s (untuk pergi ke setiap page dalam website kita)
Macam mana nak laju?

  1. - check server - check dgn hosting/netkl server ade problem ke
  2. - gambar boleh letak banyak-banyak tapi kene control size - kene bawah 300kb (mcm mana nak compress gambar? guna tinyjpg.com, whatsapp gambar kpd nombor lain dan suruh orang tu whatsapp semula gambar, screenshot-crop)
  3. - video mesti publish dalam youtube channel - dan letak link shj

Facebook

Nama facebook page
1- produk - tudung
2- brand - dejrani
3- interest/excite - stylo

Page name: tudung dejrani stylo
Brp banyak boleh buat page? unlimited

Register brand - myIPO
  • renew setiap 10 tahun - cost rm750 - rm1500

Cara cari brand name
  • namelix.com
  • tudung - length - name style - brandable names
profile picture letak logo brand
  • designmantic.com
  • logo services - try now - fill in - right click - save picture as
nak design photo guna apa?
  • canva.com atau apps
  • search template - fashion
  • boleh letak video - min 20 saat max 2 minit
Copywriting (ayat jualan)
Jenis2 copywriting
  1. ayat utk awareness - teaser (i.e. limited edition coming..pm for details, agak2 ayam tgh makan apa? agak2 ini kain apa?)
  2. ayat utk marketing - soft sell (resepi, daily works, selfie dgn customer)
  3. ayat utk jual - hard sell (deal of the day)
Jenis-jenis follower

  • audience - see only/stalker
  • prospek - ada like, comment
  • customer - ada beli
  • raving fan - repeated customer


kelebihan offline marketing: trust/direct approach/real produk

AIDCA formula is a sales and marketing acronym. It is an extremely important sales and marketing principle to understand. 

  1. Attention: Grab attention of your prospect
  2. Interest: Then, peaking their interest in your product or service
  3. Desire: Then, generating desire for your product or service
  4. Conviction: Develop conviction within your prospect
  5. Action: Finally, inspire your prospect to take action

Lastly sila belajar lagi untuk menambahkan pengetahuan OK

https://lms.go-ecommerce.my/login.php?target=crs_6651_rcodem78ST5QxDd&client_id=eusahawanv1&auth_stat=

pergi ke my learning
dan buat kuiz - claim point

Tapi ini untuk yg sudah mendaftar untuk training MDEC sahaja ya!
 

cinet Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea