Facebook Ads Class

 3 sebab buat FB Ads (kena pilih salah satu sahaja):

  1. awareness
  2. consideration
  3. conversion


Setiap iklan ada objective yang berbeza:

Awareness:

  1. brand awareness (nak orang like je, xnak jual)
  2. reach (targeted customer/prospect - nak tunjukkan kpd seramai yang boleh)

Consideration (Cara promote website/page/etc):

  1. traffic - buat iklan bila click terus ke website bukan ke page
  2. engagement 
  3. lead generation - nak dptkan database (nama, email, no fon) 
  4. message - kita nak org mesej kita terus (tak perlu like2)
  5. video views- kita nak orang tgk video kita (14 kali ganda lebih byk leads) - guna ni bila nak promote video

Conversion

  1. Conversion - Hanya yang ada system e-commerce (payment gateway sahaja)
  2. Catalogue sales - buat catalogue online (kalau nak promote guna catalogue)
  3. store traffic - kita nak promote kita punya premis kepada penduduk setempat

Contoh engagement:

  1. Daily budget (kalau nak control hari-hari, iklan keluar 24 jam)
  2. Lifetime budget (kalau tak nak control hari-hari - contoh sebulan RM500 - boleh pilih nak keluar pukul brp hari apa)
untuk yg 1st time berapa budget nak letak untuk buat fb ads?
disarankan letak rm10 sehari (boleh dpt 3000 orang nampak iklan kita - murah compare to print flyers)
untuk audience yg lebih berkualiti - rm30 (boleh dpt 10k orang nampak iklan kita)

Berapa lama nak buat ads:
FB ads by right kena buat hari2
Tp untk newbie buat utk seminggu

Location setting?
- people travelling in this location (sangat sesuai untuk homestay)
- kalau tudung (people living/recently pun boleh)

kalau pilih set to malaysia (sangat mahal min rm50)
type kuala terengganu (fokus kpd satu2 kawasan)

ambil location maximum 7 sahaja jangan pilih banyak2 sangat

Detailed targeting expansion

Detailed Targeting Expansion ialah apa interest seseorang (dari profile dan page yg dia like) - minimum 3, maximum 7 (click browse untuk dapatkan specific orang mana yang kita target - orang kaya boleh beli rumah 1juta/orang suka travel/orang suka makan)
fashion
kesihatan
shawl
kebaya
education
exclude orang2 yg kita taknak (nepal, indonesia etc tp nnt org2 malaysia yg ada like page indonesia jokowi/bali pun tak dapat iklan kita)

Narrow audience
kne like naelofar
suri rumah
macam mana nak buat utk orang2 government sahaja (employers)

language (facebook diorang guna language apa)
macam mana nak orang melayu shj dapat - contoh kita jual telekung

Placement
mana device yg kita nak (desktop/mobile)
mana kita nak post (facebook? instagram?)

only when connected to wifi bila orang nak save data (bila kita nak orang tgk video kita - kebanyakan orang akan play video bila ada wifi)

Exclude Skippable Ads
tgh2 tgk video ada iklan (kita nak tak iklan kita keluar mcm tu?)

tudung competitor (katalah semua tgh buat ads, sapa py ads yg akan pergi kpd audience yg lebih berkualiti)?
budget setting semua sama.
facebook is fair to everyone (kita boleh dapat audience yg berkualiti dr competitor jika kita buat cost control - tgk sapa yang bid tinggi)

bid cap - betul2 nak lawan competitor (budget kne besar kalau tak letak bid facebook yg akan tentukan quality audience)

kne tau waktu bila kita nak pakai bid strategies? musim perayaan, musim gaji. contoh bid RM5, sorang like dah habis)

split test 

kita nak buat test bila kita buat 2 iklan atau lebih kita nak tgk iklan mcm mana yang bagus performance dia. bila dah dpt yg bagus run iklan yang sama sahaja pada harga yang lebih mahal.

dalam campaign boleh buat banyak ad set
contoh: campaign nak launch hijab yang baru

kita buat 3 ad set kne buat serentak

  1. lokasi berbeza (budget sama RM120)
  2. lokasi sama (umur beza) budget sama RM120
  3. lokasi sama umur sama (detailed targeting beza - fashion/dress)



No comments:

Post a Comment

Tinggalkan jejak anda untuk saya menjejaki anda semula ;D
Anda mestilah menjadi member kepada blog ini untuk meninggalkan sebarang comment ya! mudah sahaja ;)

Copy link di bawah & tukar your-blog-name dengan link blog anda.

<a href="http://www.your-blog-name.com/feeds/posts/default">blog name</a>

Note: Only a member of this blog may post a comment.