Digital Marketing Fundamental

Belajar benda baru. Sesuai untuk apa jua jenis business aku sharekan disini supaya aku pun boleh refer semula.

1- Buat Trend, Target market dan comparison

Malaysian population ada berapa ramai?
32 Juta

Jakarta sahaja 30 Juta

Berapa juta yang online?
25 Juta

Berapa juta yang active social media?
contoh facebook yang buka minimum sebulan sekali
24 Juta

Berapa juta yang ada internet sendiri, aktif mobile internet?
24 Juta

Dari mana datangnya nombor ini?
Dari website MCMC

Apa yang kita dapat dari nombor ini?

  • peluang
  • prospek


Search engine
  • google
  • yahoo
  • bing
  • MSN
  • DuckDuckGo
  • Baidu - china
  • Yandex - russia
Browser
  • chrome
  • ie
  • mozilla
Google trends
Kita ambil 1 produk sebagai contoh. Katalah tudung.

Sale nak buat bulan ramadhan
Marketing bila nak start? 2 bulan sebelum dah buat gila-gila

mana satu produk lebih favorite?
Gunakan compare

Cari ikut category kalau fashion, fashion sahaja
tak ramai org cari brand
terlalu specific

Tengok orang yg cari dari mana - berdasarkan IP
Supaya kita tau target market kita dari mana? banyak orang di bandar-bandar tu susah nak cari tudung.
kenapa KL takde dalam top 5?
sbb diorg tahu nak beli dekat mana tak perlu search

search: my ip address

apakah kegunaan tempat dan related queries?

  • untuk content
  • cari product yang tgh trend
  • guna sebagai hashtag
  • guna sebagai SEO

search pakej umrah
paling ramai cari dan history google akan suggest

2 cara untuk duduk dalam 1st page
bayar - Search engine marketing
boleh set specific location mana yang kita nak

free - Search engine optimization
traffic yg banyak/ berkualiti/ percuma

dekat mana nak buat website for free (tumpang domain orang)

  • wix
  • weebly
  • wordpress.com/
  • guna shopify


Apa kebaikan dan kelemahan website free

  • Kebaikan - free
  • Kelemahan - limited function, limited space, tumpang domain org, xboleh letak banyak gambar (500MB), ada iklan orang lain


Website professional - berbayar (invest)
Apa yg kita kene ade sebelum buat website?

  • kne ade domain - website address (.com, com.my)
  • Hosting - size website (kecik atau besar)

dua2 ni kne beli
wordpress.org - utk professional

Jual domain dan customer servis yang bagus
bit.ly/netmalaysia
https://billing.netkl.com/

hosting - shared hosting - for beginners

Apa beza blog dgn website
1- blog utk personal, website utk company atau produk
2- blog tak formal, website utk formal (corporate)
3- blog hari2 post, website jarang post (apa yang penting shj kita update)

blog/website boleh link dgn socmed

org beli sebab tuan/puan atau produk?

  • kalau beli sbb tuan/puan - kene ade blog (personal branding)
  • kalau beli sbb produk - kene ade website

Macam mana nak duduk dlm 1st page mcm tripfez.com
kene buat Search engine optimization
1- fokus keywords (pakej umrah) mesti kene ade dalam satu-satu page dalam website
2- Artikel/post mesti ada minimum 300 patah perkataan dalam setiap page (more information dalam satu page booking, history , boleh letak table)
  • 7 pages banyak sangat pun tak perlu
  • page 1: product (fokus keyword 1)
  • page 2: sejarah (fokus keyword 2)
  • page 3: testimoni (fokus keyword 3) 
  • page 4: customer servis (fokus keyword 4) 
3- Fokus keywords kene ade 0.5% - 3% daripada total patah perkataan dalam satu-satu page dalam website (tak boleh kurang tak boleh lebih) - fokus keywords density

contoh:
katalah kita buat 300 words - brp 0.5% darpada 300 = 1.5 - 9 pp
minimum = 2 kali repeat
maximum = 9 kali repeat

pakej umrah ini memang selesa
pakej umrah ini sangat menarik
etc

katalah kita buat 1000 words - brp 0.5% darpada 1000 = 5 - 30 pp
minimum = 5 kali repeat
maximum = 30 kali repeat
etc

4- website tak boleh slow loading - kene bawah 3s (untuk pergi ke setiap page dalam website kita)
Macam mana nak laju?

  1. - check server - check dgn hosting/netkl server ade problem ke
  2. - gambar boleh letak banyak-banyak tapi kene control size - kene bawah 300kb (mcm mana nak compress gambar? guna tinyjpg.com, whatsapp gambar kpd nombor lain dan suruh orang tu whatsapp semula gambar, screenshot-crop)
  3. - video mesti publish dalam youtube channel - dan letak link shj

Facebook

Nama facebook page
1- produk - tudung
2- brand - dejrani
3- interest/excite - stylo

Page name: tudung dejrani stylo
Brp banyak boleh buat page? unlimited

Register brand - myIPO
  • renew setiap 10 tahun - cost rm750 - rm1500

Cara cari brand name
  • namelix.com
  • tudung - length - name style - brandable names
profile picture letak logo brand
  • designmantic.com
  • logo services - try now - fill in - right click - save picture as
nak design photo guna apa?
  • canva.com atau apps
  • search template - fashion
  • boleh letak video - min 20 saat max 2 minit
Copywriting (ayat jualan)
Jenis2 copywriting
  1. ayat utk awareness - teaser (i.e. limited edition coming..pm for details, agak2 ayam tgh makan apa? agak2 ini kain apa?)
  2. ayat utk marketing - soft sell (resepi, daily works, selfie dgn customer)
  3. ayat utk jual - hard sell (deal of the day)
Jenis-jenis follower

  • audience - see only/stalker
  • prospek - ada like, comment
  • customer - ada beli
  • raving fan - repeated customer


kelebihan offline marketing: trust/direct approach/real produk

AIDCA formula is a sales and marketing acronym. It is an extremely important sales and marketing principle to understand. 

  1. Attention: Grab attention of your prospect
  2. Interest: Then, peaking their interest in your product or service
  3. Desire: Then, generating desire for your product or service
  4. Conviction: Develop conviction within your prospect
  5. Action: Finally, inspire your prospect to take action

Lastly sila belajar lagi untuk menambahkan pengetahuan OK

https://lms.go-ecommerce.my/login.php?target=crs_6651_rcodem78ST5QxDd&client_id=eusahawanv1&auth_stat=

pergi ke my learning
dan buat kuiz - claim point

Tapi ini untuk yg sudah mendaftar untuk training MDEC sahaja ya!

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan jejak anda untuk saya menjejaki anda semula ;D
Anda mestilah menjadi member kepada blog ini untuk meninggalkan sebarang comment ya! mudah sahaja ;)

Copy link di bawah & tukar your-blog-name dengan link blog anda.

<a href="http://www.your-blog-name.com/feeds/posts/default">blog name</a>

Note: Only a member of this blog may post a comment.